Szukaj na tym blogu

piątek, 7 lutego 2014

Chusta na drutach: Morning Mist Shawl cześć I

Myślałam, że już o tym pisałam, ale chyba jednak nie napisałam wyraźnie.

Dziergamy chustę półokrągłą. Zaczynamy od góry, robimy najpierw ok. 2/3 lub 3/4 wzorem paseczków, a potem kontynuujemy jednym kolorem wzorem ażurowym.

Tak naprawdę nie wiem ile dokładnie włóczki będzie trzeba, ponieważ dopiero robię tę chustę. Mam ogólny zarys, ale jeszcze nie sprawdziłam jak duża będzie i ile włóczki będzie trzeba. Na pewno koloru, którego użyjemy do zrobienia ażurowego wykończenia będziemy potrzebować dużo więcej i dlatego przygotowałam sobie 2 motki jaśniejszej włóczki na zapas.


Jak obiecałam dzisiaj część I chusty.  Dzisiaj tylko zaczynamy. Zanim zaczniemy musimy zdecydować, który kolor będzie głównym kolorem i od tego będziemy zaczynać, a który będzie kolorem kontrastowym i tego będziemy potrzebować więcej ponieważ tym kolorem będziemy robili na końcu ażurowy border.

Jeśli ktoś ma ochotę przyłączyć się do dziergania szala, a nie lubi ażurów to niech się nie martwi, przygotuję alternatywną wersję zakończenia szala bez dziur.


Szal zaczynamy kolorem głównym.

Nabrać 3 oczka, przerobić 7 rzędów oczek prawych. Powstanie nam w ten sposób pliska.
Na drutach mamy 3 oczka, wzdłuż dłuższego brzegu pliski nabieramy znowu 3 oczka, a następnie wzdłuż krótszego brzegu znowu nabieramy 3 oczka. W tej chwili na drutach mam 9 oczek.

Zanim powstanie film odsyłam do mojego starego wpisu, gdzie na zdjęciach jest pokazane jak to się robi:
http://robotkimaknety.blogspot.com/2010/10/chusta-cz-i.html 
 

Skopiowałam zdjęcia ze starego wpisu, żeby było od razu pod ręką i zaraz wkleję do pdf.
Zaczynamy od zrobienia plisy.
Nabieramy na druty 3 oczka, robimy 7 rzędów oczek prawych. Pamiętajcie proszę, że pierwsze oczko zawsze przekładamy bez przerabiania tak jakbyśmy mieli robic oczko lewe.
plisa1
Następnie odwracamy robótkę o 90 stopni i wzdłuż brzegu nabieramy 3 oczka.
plisa2
Obracamy robótkę znowu od 90 stopni i nabieramy 3 oczka tam gdzie mamy oczka początkowe.
plisa3
W ten sposób mamy na drucie 9 oczek.


Rząd bazowy: o.prz, 2p, 3l, 3p
Rząd 1: o.prz, 2p, d1, 1p, d1, 1p, d1, 1p, d1, 3p
Rząd 2: o.prz, 2p,7l , 3p

Rząd 3: o.prz, 2p, (d1, 1p) powt. 7 razy, d1, 3p
Rząd 4: o.prz, 2p, 15 lewych, 3p

Rząd 5: o.prz, 2p, 15p, 3p
Rząd 6: o.prz, 2p, 15l, 3p

Rząd 7: o.prz, 2p, (d1, 1p) powt. 15 razy, d1, 3p
Rząd 8: o.prz, 2p, 31 lewych, 3p

Jak zrobić rzędy 1 - 8 można podpatrzyć na filmiku


Słowniczek skrótów
o.prz – oczko przełożone bez przerabiania
NP- nitka z przodu robótki
NT – nitka z tyłu robótki
p – oczko/oczka prawe
l – oczko/oczka lewe
d1 – dodać 1 oczko z poprzecznej nitki z poprzedniego rzędu
d1 P – dodać 1 oczko z poprzecznej nitki w prawo
d1 L – dodać 1 oczko z poprzecznej nitki w lewo
powt. - powtarzać
zm – załóż marker



Tak wygląda część wykonana wg dzisiejszych wskazówek

Jeśli ktoś chciałby otrzymać tę część w pdf to jest ona dostępna na Ravelry.
http://www.ravelry.com/patterns/library/morning-mist-half-circular-shawl

31 komentarzy:

  1. Gdzie można podejrzeć gotową chustę?

    OdpowiedzUsuń
  2. Joasiu, nie można podejrzeć, bo ja robię i zapisuję, takie coś w rodzaju popularnych "tajemniczych" wspólnych dziergań. Zasady są zabawy są pod poprzednim wpisem i tam też na zdjęciu widać część paseczków jakie będą na chuście, tyle że teraz w innych kolorach.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zapowiada się ciekawie, piękne kolory. Lubię tę włóczkę, z tego żółto-musztardowego robiłam Echo Flower i beretkę do kompletu, bardzo udany udzierg. Będzie można podlinkowywać swoje chusty?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu na blogu dopiero po dodaniu przeze ze mnie ostatniej części będzie możliwość linkowania. Na ravelry można od razu :-)
      Co do koloru, to on jest zielony, ale zdjęcie robione przy sztucznym świetle i wyszedł troszkę inny kolor.

      Usuń
  4. Jejusiu, co za kolory!!! Piękny mix kolorystyczny się u Ciebie zapowiada :) Nęcisz mnie tym wspólnym z Tobą dzierganiem, oj nęcisz... ;) tylko, że ja już wolnych żyłek nie mam w chwili obecnej.. Mogę poczekać do końca tworzenia wzoru i wtedy zrobić?
    Gratuluję świetnego pomysłu :) jesteś jak kopalnia kreatywności :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie, że możesz, ale jeśli chciałabyś startować w konkursie o nagrodę :-) to zasady są we wcześniejszym wpisie. Trzeba się wyrobić do 23 ze zrobieniem i zamieszczeniem fotki.
      Dziękuję za miłe słowa.

      Usuń
  5. Nigdy nie robiłam chusty ale skuszę się po raz pierwszy i mam nadzieję, że coś z tego wyjdzie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli nie robiłaś chusty to może poczekaj do jutra, mam zamiar nakręcić filmik z dokładną instrukcją jak zrobić (moje dzisiejsze próby nie za bardzo wyszły, ale mam nadzieję, ze jutro nauczona na własnych błędach zrobię to lepiej)

      Usuń
  6. Bardzo chcialabym zrobic te chuste,ale zastanawiam sie czy moge wybrac inna welne.Wczoraj w sklepie znalazlam 620metrow w 100g.Mysle nad tym ,aby zrobic podwojna nitka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie, że można wybrać inną włóczkę. Przy chustach dobre jest to, że nie musi trafić idealnie w rozmiar. Ta znaleziona przez ciebie włóczka nie jest dużo cieńsza niż moja. Może zamiast robić podwójną nitką lepiej zrobić na cieńszych drutach, np. na 3,5. Zresztą podwójną też można zrobić, ale obawiam się, że jeśli będziesz robiła dokładnie wg wskazówek może okazać się zbyt duża. Dużo też zależy od tego czy lubisz grubsze chusty, bardziej mięsiste czy takie bardziej jak mgiełka, zwiewne.

      Usuń
  7. Ja też zacznę razem dziergać, tylko po niedzieli, bo jeszcze włóczki nie kupiłam. Mam nadzieję, że dam radę.

    OdpowiedzUsuń
  8. a jak sie nabiera oczka wzdloz boku? Nie bradzo wiem o co chodzi... Druty 4 z zylka akurta nie mam... tylko takie prosiciaki. Moze poczekam na film....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z filmikiem opóźnienie pewne, ale we wpisie podałam odnośnik do mojego innego wpisu, gdzie pokazuję to na zdjęciach.

      Usuń
  9. Na prościakach jest trochę trudniej, bo dużo oczek potem będziesz miała na drutach, może spróbuj pół numeru większe lub mniejsze. Filmik jutro powinien być.

    OdpowiedzUsuń
  10. Już sobie ściągnęłam na pdf - co by nie zasiało się gdzieś, hihi:)
    Pozdrawiam, Marlena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To super :-) Zapraszam po kolejne części wkrótce.

      Usuń
  11. Mam ochotę na pomarańcze w mojej Twojej chuście. P.S. właśnie skończyłam Twoją czapkę, wyszła bombowo, teraz dumam nad szalikiem do kompletu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko lepiej robić z włóczki nie cieniowanej, bo inaczej wyjdzie zbyt duży oczopląs.

      Usuń
  12. Zabawa przednia, ale zdradź nam chociaż:
    - czy to chusta, czy szal?
    - czy całe 3 motki włóczki są potrzebne?
    - w sumie ile metrów włóczki trzeba mieć, żeby zacząć się bawić?
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak dopisałam we wpisie nie wiem ile tak naprawdę będzie potrzeba włóczki, bo nie mam jeszcze gotowej włóczki, ale ten 3 motek to taki zapas jest.

      Usuń
  13. wczoraj przyjechała włóczka z pasmanterii Zamotane, mam 2x po 10 dkg, każda ma po 410 m czyli razem mam 820 m, starczy? czy ma domawiać,ta włóczka to Greta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, że to denerwujące, ale do końca nie wiem ile będzie potrzeba włóczki

      Usuń
  14. Zaczęłam, pierwszy etap za mną ;) Nawet kolory podobne

    OdpowiedzUsuń
  15. i ja tez gotowa jestem, zobaczę w trakcie robótki, niby ta sama włóczka a mam wrażenie że popiel trochę cieńszy więc przeszłam na druty nr 4,5. zobaczę na ile starczy,dokupić zawsze mogę, żadna katastrofa,najważniejsze że nowego wzorku się nauczę i krągłości chust.

    OdpowiedzUsuń
  16. Może spróbuję choć dla mnie to głęboka woda ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W razie pytań pisz, może nie uda mi się odpowiedzieć od razu, bo praca, ale postaram się pomóc.

      Usuń
  17. mozna jeszcze dolaczyc do zabawy? pozdrawiam!
    abo-tak.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. pewnie, że można. Reguły powtórzyłam w najnowszym poście z 3 częścią chusty.

      Usuń

Serdecznie dziękuję za komentarz!